Press "Enter" to skip to content

Det kreative menneske

Musikalsk innovation

Kort beskrivelse

I dette foredrag zoomer Peter Vuust ind på kreativitet og innovation og forudsætningerne for at vi kan tænke nyt. Han tager udgangspunkt i jazztrompetisten Clark Terrys koncept for, hvordan man bliver en fremragende jazzmusiker: Imitate. Assimilate. Innovate.

Lang beskrivelse

I dette foredrag zoomer Peter Vuust ind på kreativitet og innovation, og de grundlæggende forudsætninger for at vi kan tænke nyt. Her tager han udgangspunkt i jazztrompetisten Clark Terrys koncept for, hvordan man bliver en fremragende jazzmusiker: Imitate, Assimilate, Innovate.

Det betyder kort fortalt, at man ikke kan tænke nyt, hvis man ikke lærer at ”tænke gammelt” først. Man skal imitere det, der allerede eksisterer. Derefter skal man assimilere det, dvs. få det helt ind under huden. Først når disse to forudsætninger er opfyldt, kan man skabe nyt og innovere på en meningsfuld måde.

Evnen til at improvisere er et andet vigtigt element. Én ting er, at man skal øve sig koncentreret og længe for at blive rigtig god til noget. Men når man improviserer, skal man gøre det modsatte: lægge alt det man har øvet og trænet til side og lade ideerne flyde frit. Nytænkning handler netop om at kunne improvisere – både alene og sammen med andre.

En anden vigtig pointe henter Peter Vuust fra sit arbejde som komponist. Her handler det om ledelse og om, hvordan man får sine medarbejdere til at yde deres bedste. Som komponist har man en vision og man lægger en plan for den. Men går komponisten efter det bedste resultat, så skal han give plads til de mennesker, der skal udføre hans plan. Han skal give dem plads til at træde ind på banen og lægge deres eget engagement og passion ind i kompositionen. Først når han giver sin komposition fra sig får han den kreativitet og innovation tilbage, som han ønsker. Prøver han at presse sine egne ideer igennem i hver detalje, så bliver resultatet uengageret og uspændende.

Motivation er endnu en afgørende faktor for, om vi vover os ud i kreative eksperimenter, eller om vi holder os til det velafprøvede og sikre. Der kan være mange forskellige typer motivation, f.eks. ros, karriere, glæden ved at løse en konkret opgave eller fællesskab og samarbejdet med kollegaerne.

Endelig kommer Peter Vuust med syv ”bud” for personlig kreativitet og innovation: tro på dig selv, tænk stort, tænk enkelt, brug andre, stjæl fra andre, spring over hvor gærdet er lavest og øve, øve øve….

Comments are closed.